Pages

Friday, March 5, 2010

GST kian panas .....





Kita semua tahu kerajaan BN sudah dalam keresahan hasil dari menguncupnya pendapatan Negara. Bajet 2010 adalah sebanyak RM180 bilion berbanding RM220 bilion untuk tahun 2009. Kurangnya keuntungan Petronas pula menyulitkan lagi keadaan. Kerajaan sedang mencari sumber tambahan.

Seperti biasa dalam soal untuk mendapatkan duit, rakyat di dahulukan. Maka rakyatlah sumber pertama yang dikaji oleh pimpinan BN. Yang dicadangkan adalah cukai GST (Cukai Perkhidmatan dan Barangan) yang akan dikenakan ke atas semua transaksi jual beli di seluruh Negara yang dianggarkan sebanyak 4%.

Undang-undang ini belum lagi dikuat-kuasakan dan belum lagi dibahas. Kalau tidak setuju dengan undang-undang GST ini, harap dapat dimaklumkan kepada wakil rakyat masing-masing dan minta mereka bantah sekeras-kerasnya. Walaupun mereka Ahli Parlimen BN, rakyat mesti sampaikan bantahan kepada mereka dan minta mereka turut sama bantah. Sila ingatkan mereka bahawa mereka mewakili rakyat yang mengundi dan mereka bukan mewakili BN!

Bagi yang wakil rakyatnya adalah dari PR, tiada masalah. Memang kita akan bantah bila dibincang pada bulan Mac 2010. Kecuali kalau ada pula yang bersetuju untuk dikenakan cukai GST tersebut! Kalau begitu memang bermasalah.

BN seperti biasa akan menyalahkan PR. Keuntungan Petronas merudum pun BN cuba salahkan PR! Ini semua kerana PR memaksa Petronas menjual minyak murah kata mereka. Ehhh… bukan dulu kata ada subsidi ke?? Kena kelentong habis orang kampung. Hakikatnya BN yang patut dipersalahkan. Dulu duit banyak tidak mahu berjimat cermat. Membazir. Boros. Rasuah. Habiskan duit bela kroni sana-sini. Sekarang duit sudah berkurang, masih hendak buat juga seperti itu! Inilah masalahnya. Akhirnya rakyat dibebankan.

No comments:

Post a Comment