Pages

Monday, March 8, 2010

Pendedahan memberangsangkan: TPM malu

Kenyataan bersahut oleh kerajaan Pakatan. Kelmarin dengan angkuhnya TPM Tan Sri Mahyuddin Yassin dalam sidang media bersama rakyat di Perak, memberi gambaran kepada rakyat bahawa kerajaan Pakatan Rakyat gagal.

Tempoh dua tahun mereka gagal laksanakan apa-apa. Namun katanya kerajaan UMNO BN bawah Najib berjaya. Beliau enggan menamakan atau menyenaraikan kejayaan tersebut.

Hari ini Ketua Pembangkang DSAI bersama pimpinan Pakatan memperjelaskan duduk perkara sebenar tentang gambaran songsang itu. Daripada dapatan yang diperjelaskan bahawa rakyat harus terus memberi peluang kepada kerajaan Pakatan kekal mentadbir negeri yang sedia ada dan mengambil alih Putrajaya.



SHAH ALAM – Ketua Umum Pakatan Rakyat (PR), Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ekonomi di negeri-negeri di bawah pentadbiran PR menunjukkan perkembangan amat positif dan mampu menyelamatkan negara.

“Selangor mencatat jumlah pelaburan sebanyak RM6.76 bilion dengan 20,753 peluang pekerjaan. Daripada jumlah itu, 40.8 peratus adalah pelaburan tempatan selain penurunan indeks jenayah sebanyak 5.3 peratus iaitu sebanyak 54,339 kes sepanjang tahun 2009 berbanding 57,704 kes pada tahun sebelumnya.

“Selangor juga memperuntukkan kira-kira RM6 juta kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) di negeri itu untuk aktiviti pendidikan dan pembelajaran berteraskan Islam sepanjang 2010,” katanya pada sidang media sempena Ulang Tahun ke-2 Pemerintahan PR di ibu pejabat PKR, di sini, semalam.

Anwar berkata, ekonomi di Pulau Pinang juga menunjukkan perkemba- ngan positif dengan merekodkan lebihan belanjawan sebanyak RM88 juta, mewujudkan 200 ekar hub pendidikan untuk menjadikan negeri itu pusat pendidikan terunggul dan mengiktiraf pelajar terbaik SPM dan STPM melalui bantuan kewangan (pemberian tunai).

Katanya, bantuan juga diberikan kepada SAR negeri itu berjumlah RM97,000 setiap sekolah, RM60,000 untuk sekolah Cina dan RM63,000 kepada sekolah Tamil dengan jumlah keseluruhan RM11.3 bilion.

Sementara itu di Kedah, Anwar berkata, negeri itu telah mencatat jumlah pelaburan keseluruhan lebih RM839 juta dengan nilai pelaburan tempatan sebanyak RM279.4 juta dan asing sebanyak RM559.8 juta.

“Walaupun dianaktirikan, Kelantan berjaya dengan program Kilafah, menjadikan bandar Kota Bharu sebuah pusat komersial satelit dan mengambil alih bekalan air daripada Thames Water kepada Air Kelantan,” katanya.

No comments:

Post a Comment