Pages

Wednesday, February 3, 2010

Laporan Penuh Perbicaraan DS Anwar Ibrahim



1.45pm: Peguam Karpal Singh dan Ram Karpal tiba di kompleks mahkamah untuk pendengaran kes Datuk Seri Anwar Ibrahim.

2.05pm: Naib Presiden PKR Mohd Azmin Ali tiba .

2.22pm: Pengarah Strategi PKR Tian Chua cuba memasuki bangunan mahkamah membawa banner tetapi telah ditahan oleh pegawai polis. Bersamanya ialaj Ketua PKR Hj Abdullah Hukum, Roslan Mat, yang kelihatan cuba berunding dengan polis.

Tian Chua menyatakan tiada sebab polis hendak menahannya kerana membawa banner.

2.23pm: MP Subang MP R. Sivarasa tiba dan cubaberunding dengan polis mengizinkan Tian Chua membawa banner.

2.25pm: Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tokoh veteran DAP Lim Kit Siang tiba. Laungan “Reformasi” kedengaran.

2.37 pm: Bekas Ketua Gerak Malaysia Nazri Yunus, mula melaungkan “Reformasi”. Beliau dan lain-lain membawa banner “Perhimpunan bantah fitnah ke-2.”

2.49pm: Peguam Karpal Singh masuki ruang mahkamah.

3.00pm: Ruang mahkamah sesak, ada yang duduk di lantai.

3.15pm Beberapa orang membantah tindakan polis menghalang Tian Chua, "Bukannya bom, hanya sehelai banner." Polis menolak Tian Chua keluar dari bangunan.

3.16pm: Anwar kelihatan berada di bahagian pendaftaran mahkamah mengesahkan affidavit terhadap rayuannya ke atas keputusan yang tidak memihak kepadanya, iaitu mengenepikan tuduhan ke atasnya.

3.25pm Peguam Karpal Singh sebelumnya menegaskan, "Kami bercadang untuk bertemu semula Presiden Mahkamah Rayuan esok."

3.26pm Karpal menyatakan bahawa ia berdsarkan fakta bahawa keadaan telah berubah. Karpal menyatakan rekod rayuan kini sudah siap "jadi kami boleh meminta presiden mahkamah rayuan menangguhkan kes sehingga rayuan didengari."

3.27pm Anwar memasuki mahkamah ditemani isterinya Wan Azizah dan anak-anaknya.

3.30 pm Pendengaran kes bermula

3.36 pm Karpal meminta mahkamah menangguhkan perbicaraan sehingga pertemuan pihak pembela dengan Mahkamah Rayuan esok.

3.40 pm : Hakim menolak permohonan Karpal, mengarahkan perbicaraan diteruskan

3.42 pm : Karpal meminta senarai saksi-saksi tetapi hakim menyatakan beliau tidak boleh berbuat apa-apa kerana ini keputusan Mahkamah Persekutuan. Perdebatan hangat diantara hakim dan Karpal tercetus.

3.45 pm :Pertuduhan dibacakan kepada Anwar, tetapi Anwar menyifatkan ia sebagai tuduhan jahat oleh mereka yang berkuasa.

3.49 pm : Pendakwa di dalam kenyataan pembukaan menyatakan mereka akan membuktikan kesan yang diambil dari dubur Mohd Saiful Bukhari adalah milik Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau menyatakan mereka akan mengesahkan tuduhan liwat ke atas Anwar adalah melampaui keraguan. Mereka akan membuktikan evidence terus dari Mohd Saiful dan pengesahan forensik dari doktor dan pakar kimia.

Selain itu, beberapa dokumen sokogan lain akan dikemukakan.

Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden menyatakan Mohd Saiful telah pergi melakukan ujian medikal di hospital KL pada Jun 28, 2008. Contoh tisu Mohd Saiful telah diambil pleh doktor yang memerikasa beliau untuk ujian DNA.

Mohamed Yusof berkata Mohd Saiful telah membuat laporan polis pada hari yang sama ketika insiden liwat itu berlaku di Kondominium Desa Damansara pada Jun 26, 2008.

3.55 pm: Pendakwa memanggil Saiful Bukhari Azlan sebagai saksi pertama. Seorang anak perempuan Anwar menjerit, "Taubat lah." Mahkamah senyap sepi.

3.36 pm: Saiful memberitahu mahkamah latarbelakang pendidikannya. Beliau menyatakan beliau tidak menamatkan pelajarannya di Uniten kerana keputusan yang lemah kerana kedudukannya sebahai ketua badan pelajar.

3.37 pm: Saiful menyatakan dia malu lantas berhenti dari menyambung pelajarannya.

3.39 pm: Saiful menuding kepada Anwar sebagai tertuduh. Anwar tidak melihat ke arah Saiful.

4.02 pm : Saiful menyatakan tugasnya sebagai Pembantu kepada Anwar termasuklah mengaturkan mesyuarat sulit dengan Ahli-ahli Parlimen yang mahu melompat ke PKR pada waktu itu.

4.05 pm: Saiful mendedahkan gajinya yang rasmi ialah RM1,000 tetapi alaun tidak rasmi untuk ke luarnegara ialah HK$10,000.

4.08 pm : Saiful kelihatan tenang, menyatakan sebab sebenar dia berhenti dari jawatan Pembantu Peribadi adalah kerana "di tidak tahan dipergunakan seperti yang terkandung di dalam pertuduhan".

4.20 pm : Karpal membantah kandungan laporan polis yang menyatakan "kejadian TERAKHIR berlaku pada 26-08-08."

4.25 pm: "Terakhir" bermaksud wujudnya kes-kes terdahulu, katanya. Hakim bersetuju untuk mengeluarkan perkataan itu.

4.30 pm: Di luar mahkamah suasana gamat dengan penyokong Anwar memasang banner dengan ada diantaranya memakai topeng Najib dan Rosmah.

4.35 pm: Polis sedang memantau keadaan. Belum dipastikan samada akan berlaku tangkapan kerana Ketua Polis sudah menyuarakan bahawa tindakan itu sebagai melampau.

4.40 pm Anak-anak Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Ahli Parlimen Lembah Pantai MP Nurul Izzah Anwar kelihatan meninggalkan kompleks mahkamah.

Tian Chua kelihatan memberikan taklimat dan bersembang dengan penyokong PKR mengenai perbicaraan.

4.53 pm: Saiful menyatakan di Desa Kondo Damansara semasa pertemuan dengan Anwar, dia ditanya, "Can I f*** you?"

5.00 pm: Mahkamah ditangguhkan. Bersambung esok pada 9.30 pagi, hanya berkamera kerana melibatkan sensitiviti pengakuan.

No comments:

Post a Comment