Pages

Friday, May 28, 2010

memang Utusan akhbar paling banggang,,

Penyelesaian KTMB: Kerajaan tidak tergesa-gesa

KUALA LUMPUR 28 Mei - Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat menolak dakwaan sesetengah pihak bahawa kerajaan tergesa-gesa mengadakan perjanjian bagi menyelesaikan isu tanah Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di Tanjung Pagar dengan Singapura.

Tegas beliau, sebelum penyelesaian itu dimeterai Isnin lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memperhalusi pelbagai perkara ketika lawatan pertamanya ke republik itu tahun lepas.

''Rundingan tersebut sebenarnya telah dilakukan oleh Perdana Menteri ketika lawatan pertama beliau ke Singapura selepas memegang jawatan itu pada tahun lalu.

''Saya juga sebagai Menteri Pengangkutan dan anggota-anggota pentadbiran yang terlibat dalam isu ini telah pun berunding sekian lama. Apakah ini yang dikatakan terburu-buru?,'' katanya kepada pemberita. (abih tu awat tak bentangkan dalam parlimen,, bagi tau rakyat dulu awai2,,)

Sebelum itu Tee Keat menghadiri sambutan Hari Wesak anjuran Persatuan Buddha Miao You di Air Panas, Setapak di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas dakwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa perjanjian yang dimeterai Najib dan rakan sejawatannya dari Singapura, Lee Hsien Loong dilakukan secara tergesa-gesa dan tanpa butiran terperinci, serta akan menjejaskan kedaulatan dan kepentingan negara.(depa ni semua mana tau kedaulatan negara,,, kedaulatan poket depa tau la,,, )

Tee Keat berkata, isu mengenai tapak tanah KTMB itu bukan sahaja telah melalui banyak perbincangan malah telah disusuli dengan pelbagai tindakan.

Oleh itu, katanya, adalah tidak adil bagi yang tidak mengetahui perkara sebenar membuat tuduhan bahawa kerajaan bertindak secara terburu-buru. (klau tak bertindak,, hang pa lagi seronok la dok hayun teloq,,)

Dalam pada itu, Tee Keat berkata, tuduhan pembangkang bahawa kerajaan dengan mudah menyerahkan tanah di Tanjung Pagar yang bernilai tinggi itu kepada Singapura dan menerima Marina South dan Ophor Rochir yang jauh lebih rendah nilainya sebagai ganti adalah tidak berasas.

"Tidak tepat untuk mengatakan bahawa kita beri Singapura tanah ini bulat-bulat. Pembangkang hanya mahu putar-belit perkara ini seolah-olah kita berikan tanah begitu mudah," katanya.

Sebaliknya, Tee Keat menjelaskan, Malaysia akan mendapat keuntungan daripada pembangunan yang boleh dilaksana di Marina South dan Ophor Rochir berbanding tanah sedia ada di Singapura itu. (untung,,, untung apa tu,, bisness apa tu,, cantik la,, hasil2 dia bleh bagi gaji kat pekerja 1malaysia,,, doktor,,lawyer,,ahli bomba,, polis,, mufti,,, oppss,, MUFTI<<)

Beliau memberitahu, tapak tanah yang sedia ada di Singapura itu adalah hanya untuk kegunaan perkeretapian dan ia tidak boleh diguna pakai untuk pembangunan atau tujuan komersial lain.

"Kalau dibiarkan tanah itu pun, ia tak akan bawa apa-apa keuntungan atau manfaat mana-mana pihak," jelasnya. (owh,,mcm tu ka,,, klau tak dak manfaat pasai pa singapore mau,, mangkak punya org,, klau tak bagi awatnya,,bukan dok jolok teloq hang pun,,,)

No comments:

Post a Comment