Pages

Monday, July 19, 2010

sapa suka yg haram,,,

Haram sokong pemerintah zalim

"SOALAN: Benarkan pentadbiran negara pimpinan BN boleh dianggap mengamalkan demokrasi, iaitu satu sistem yang kononnya berteraskan keadilan kepada rakyat jelata. Persoalannya, Dewan Rakyat belum dibubar, tetapi para pemimpin BN sudah berkempen sakan khususnya di negeri Kelantan dengan menaburkan pelbagai janji dan begitu juga dengan negeri-negeri lain.
Ini bermakna mereka sudahpun berkempen dengan menggunakan jentera kerajaan, seperti media cetak dan elektronik, yang sepatutnya boleh juga digunakan oleh pihak pembangkang, tetapi ia tidak berlaku.
Apabila Dewan Rakyat bubar, penamaan calon akan diadakan, masa berkempen pula begitu singkat, di mana pihak pembangkang tidak sempat berkempen dan memperkenalkan calon masing-masing, di tambah pula radio, televisen dan akhbar tidak memihak kepada pembangkang.
Di sini saya ingin mendapatkan penjelasan Ustaz, sikap pemimpin negara sedemikian menunjukkan mereka sudah tidak berlaku adil, bagaimana pandangan Islam jika terdapat orang Islam memangkah atau memilih pemimpin seumpama itu? Harap dapat penjelasan, terima kasih. - HIJAZ, Kuala Lumpur ?
JAWAPAN: Kezaliman pemerintah BN sekarang bukan lagi rahsia, malah ia telah menjadi bualan setiap peringkat rakyat yang prihatin dan masih waras daripada bencana tubaan dakyah media perdana. Rasa tidak malu atau segan berdusta itu dipamerkan oleh pemimpin utama Islam Hadhari ketika menafikan pembubaran Dewan Rakyat pada hari yang diisytiharkan pembubarannya oleh lidahnya yang tidak bertulang. Perbuatan menyalahgunakan jentera negara dan media kerajaan lama sebelum pilihan raya diadakan sehingga kini dan seterusnya membayangkan kepincangan dan peri buruknya perjalanan demokrasi di Malaysia.
Sistem pendaftaran pengundi yang bermusliht telah menyebatkan jutaan pengundi muda Islam terhalang daripada menunaikan tugas mereka sebagai warga Negara. Hak mengundi adalah hak asasi rakyat yang sudah akil baligh atau dalam kadar umur yang telah ditetapkan. Tidak mengundi dalam system pengundian yang betul adalah suatu dosa dan menyebabkan seseorang itu mati dalam kaadaan jahiliah. Seperti mana yang ditegaskan oleh hadis berkaitan. (lihat link berikut: http://ustghani.com/?p=10)
Demokrasi bukan hanya aktiviti mengundi, tetapi mempunyai unsur?unsur penting untuk memastikan ciri utama dan sifatnya yang memberikan kedaulatan terhadap hak rakyat dan kemerdekaan mereka.
Antaranya daftar pengundi yang betul, mewakili realiti rakyat yang berhak mengundi, kaedah mengundi yang tidak dimanipulasi untuk kemenangan parti tertentu, taburan pengundi yang mewakili tempat tinggal mereka yang sah dan tidak disusun atur oleh SPR untuk memastikan kemenangan sebelah pihak, akses kepada media yang sama rata dan adil oleh parti parti yang memasuki pilihan raya termasuk parti pembangkang, perbelanjaan yang mempunyai had daripada wang parti, dan bukan menyalahgunakan wang kerajaan dengan pemberian dan agihan gula-gula memancing undi dengan projek berbilion ringgit daripada dana kerajaan. Seterusnya wujud SPR dan petugas SPR yang adil, berintegriti dan tidak memihak kecuali kepada rakyat semata-mata demi memelihara integriti dan amalan demokrasi yang sihat.
Sebenarnya banyak lagi ciri ciri demokrasi yang tulen dan sihat seperti mana yang diamalkan negara-negara maju yang tidak berlaku di Malaysia. Sebab itulah BERSIH menuntut pembersihan dalam semua aspek yang berkaitan dengan perjalanan demokrasi di Malaysia ini. Ini juga menjadi tuntutan dan harapan masyarakat yang prihatin kepada kelangsungan amalan berpolitik secara sihat dan bertamadun di Malaysia.
Kita bimbang Malaysia jatuh dalam kancah krisis politik yang membawa padah seperti negara-negara membangun lain. Kezaliman tidak akan membuahkan keselamatan, sebab itulah setelah 50 tahun merdeka rakyat Malaysia masih tidak merasa aman daripada kejahatan penjenayah dan malah dari intimidasi dan kezaliman penguasa dan pasukan keselamatan. Oleh itu janji BN untuk membawa keselamatan dalam manifestonya adalah suatu yang aneh dan ditertawakan oleh rakyat yang insaf. (akhbar Harakah 16-29 Feb. halaman 2 melaporkan 8 kejahatan BN yang amat mencolok mata)
Sebenarnya para pemimpin yang mempunyai reputasi buruk seperti itu tidak mungkin dapat dikategorikan dalam golongan pemimpin yang baik, adil atau cemerlang. Lambang dacing tidak semestinya menjanjikan keadilan sebaliknya ia adalah pemangkin kepada perbuatan zalim pemerintah.
Dakwaan untuk membawa kemakmuran nyatanya kini menyebabkan rakyat semakin terhimpit dengan harga barang yang meningkat dan paras kemiskinan yang tetap meningkat dan mencengkam mereka. Ini semua adalah kerana salah urus, salah tadbir harta awam dan sifat boros, membazir, rasuah dan menguntungkan kaum kroni keluarga dan sahabat handai yang dilakukan oleh mereka. Keuntungan Petronas yang begitu banyak tidak dapat dinikmati oleh rakyat tapi digunakan untuk 'bailout' atau melepaskan syarikat kroni dan keluarga yang terjerat dengan hutang dan diisytihar sebagai muflis atau bankrap.
Negara diperintah dengan budaya komersial dan tamak untuk mengaut keuntungan. BN terang-terang mendidik rakyat menjadi mata duitan, berkerja dan berpolitik kerana kepentingan sempit dan bukan kerana kepentingan rakyat. Sebab itu mereka tidak dapat menghasilkan semangat dan pemimpin yang berjiwa murni, berakhlak mulia dan suka berkorban untuk rakyat. Sebaliknya mereka terus menerus mendidik rakyat menjadi manusia egoistik, 'selfish' (tamak), mementingkan budaya mengaut sebanyak harta dengan kuasa politik yang ada. Mereka berfikir dengan naluri tamak dan gila kuasa biarpun mencabul prinsip demokrasi, agama dan integriti. Oleh itu insan yang dibangun oleh mereka sebenarnya tidak punya modal jati diri, tapi hanya bermodalkan sikap mengampu. Modul latihan BTN - adalah salah satu contoh. Apa yang dilahirkan oleh mereka; umumnya adalah insan yang kurang bermoral dan tidak bermodal kemanusiaan atau keagamaan yang sejati.
Daripada huraian di atas nyata benar bahawa para pemimpin berkenaan sudah tidak boleh dipercayai dan termasuk dalam kumpulan pemimpin yang zalim apabila di hubungkaitkan dengan kes-kes pemenjaraan tanpa pengadilan, dan berbagai undang-undang zalim yang mereka kuatkuasakan. Mencegah ulama, profesor Islam dan pendakwah agama Islam daripada menyebarkan ilmu agama mereka sehingga ada yang mati dalam kaadaan diharamkan daripada mengajar di masjid masjid Allah dan surau, bahkan ramai lagi yang tersekat ?meskipun bersijil daripada al-Azhar dan bertaraf pemimpin ulama dan sebagainya - tidak dibenarkan mengajar dan berdakwah kerana tidak diberi tauliah oleh pemimpin politik atau pegawai suruhan mereka yang tidak pun bertauliah atau bersijil setaraf dengan orang yang hendak diberi tauliah.
Profesor Dr Haron Din pernah disifatkan oleh mereka sebagai penjenayah syariah kerana mengajar tanpa tauliah di Selangor; meskipun beliau telah mengajar sekian lama di UKM dan bersara; di mana pencen beliau pun dibayar oleh kerajaan Malaysia. Ustaz Ismail Kamus hendak ditangkap oleh JAIS kerana mengajar (dengan dakwaan mereka) tanpa tauliah. Sedangkan beliau adalah bekas pegawai agama yang telah menandatangai surat pemberian tauliah yang banyak ketika bertugas di Jabatan Agama. Alangkah zalim dan besarnya dosa mengkhianati masjid Allah, ilmu Allah, dan hak rakyat untuk mendapat bimbingan ilmu dari gologangon ulama ini.
Cara para pemimpin politik BN memperalat dan mengguna polis untuk mengganggu ceramah Anwar Ibrahim dan lain lain tokoh semakin menampakkan ketidakdemokrasian pemerintah BN. Mereka tidak sepatutnya mendedahkan polis kepada kebencian rakyat dan pergelutan langsung dengan gelombang kebangkitan rakyat. Justeru akan merendahkan lagi imej pasukan keselamatan berkenaan kerana salah tadbir dan salah guna atau urus politikus BN.
Setelah pembubaran Parlimen seperti suasana sekarang sepatutnya amalan tidak demokratik seperti ini tidak boleh dilakukan oleh kerajaan sementara (caretaker government); jika tidak makna demokrasi dan pilihan raya di negara ini semakin kosong dan tidak relevan; manakala negara akan menuju kepada kaadaan anarki dan huru-hara. (Lihat hujah DSAI kepada pihak polis dalam you tube dalam link : (http://www.youtube.com/watch?v=JUHo6SAnG6o&eurl=http://wtv8.tv/v3/index.php?option=com_content&task=view&id=76 )
Allah melarang umat Islam dan rakyat seluruhnya daripada memihak dan mengundi serta mencalonkan orang yang zalim, orang yang penuh dengan rekod buruk dalam memerintah Negara. Allah berfirman dalam Surah Hud ayat 113 yang bermaksud: "Jangan kalian cenderung menyokong orang yang zalim; kelak kalian akan dibakar oleh api neraka. (ketika itu) kalian tidak akan ada selain Allah sebagai penyelamat dan kalian tidak akan mendapat apa-apa pertolongan."
Allah berfirman dalam Surah Mariam ayat 68-72 yang bermaksud: "Demi Tuhanmu (wahai Muhammad) Kami akan himpunkan mereka semua dengan golongan syaitan dan akan Kami tampilkan mereka dengan melutut di tubir neraka. Kemudian Kami akan rentap (dan sentap) golongan penderhaka yang paling biadap terhadap Tuhan yang Maha pemurah. Kemudian kami yang lebih tahu siapa yang lebih wajar dihumban dan dibakar di dalam neraka. Semua kamu pasti akan di bawa ke tubir berkenaan. Ini adalah ketentuan Tuhanmu yang azali dan pasti. Kemudian Kami akan selamatkan golongan yang bertakwa (daripada seksa neraka) dan kami akan biarkan manusia penzalim tersebut terbongkang di dalam neraka." Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Orang yang paling keras diseksa pada hari kiamat kelak adalah pemimpin/ pemerintah yang zalim."
Dalam teks tradisional terdapat catatan berikut: Apabila manusia dihimpunkan pada hari kiamat di pinggir titian Siratul Mustaqim, Allah berfirman; "Akulah Allah, Akulah Raja (yang sebenar) Akulah Dayyan (pemilik hakiki agama ini); demi kemulian dan kebesaran-Ku (pada hari ini) tiada seorang pun manusia penzalim yang dapat melepasi siratulmustaqim ini.
Kemudian berserulah seorang Malaikat di pihak Allah (bertanya); Mana dia manusia penzalim berkenaan? Mana juak-juak penyokong penzalim tersebut. Mana dia pembantu yang menajamkan pena (pensil) penzalim (wartawan upahan). Mana dia golongan yang mangajukan dakwat untuk penzalim (menulis). Kemudian neraka berseru kepada orang mukmin: Wahai mukmin, ayoh segeralah kamu menyeberangi Sirat ini kerana cahayamu memalapkan (nyalaan lidah) apiku."
Suatu ketika seorang lelaki datang bertanya kepada Sufyan al Thauri. Dia berkata: Saya ini penjahit pakaian untuk seorang raja (pemerintah) yang zalim; adakah saya terjumlah dalam kalangan penyokong beliau. Sufyan al Thauri menjawab: Anda bukan golongan penyokong tapi anda adalah daripada golongan penzalim itu sendiri. Golongan penyokong ialah orang yang menjual kepada anda jarum dan benang (untuk menjahit).
Dalam hadis lain menyebutkan: Siapa yang berjalan bersama orang zalim untuk membantunya, sedangkan dia tahu orang berkenaan adalah orang yang zalim maka dia telah keluar daripada (agama) Islam. (Hadis riwayat Ahmad dan Tabrani)
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: "Tiga orang Allah enggan bercakap-cakap dengan mereka pada hari kiamat kelak. Allah tidak sudi memandang muka mereka, Allah tidak akan membersihkan mereka daripada dosa (dan noda). Untuk mereka disiapkan seksa yang sangat pedih. (Mereka adalah): Orang tua yang berzina, pemerintah yang suka berdusta dan fakir miskin yang takabbur."
Mengundi dalam sistem peralihan kuasa yang benar dan adil adalah suatu kewajipan agama. Ini kerana mengundi dan melantik pemimpin masyarakat dan negara adalah termasuk dalam kewajiban menunaikan kesaksian seperti yang termaktub dalam Surah al Talaq ayat 2.
Tegakkan kesaksian kerana Allah, justeru itulah bimbingan nasihat untuk mereka yang beriman kepada Allah dan hari akhirat. Siapa yang bertakwa kepada Allah nescaya Allah berikan kepadanya jalan keluar.
Tidak melaksanakan kewajipan ini adalah suatu kejahatan menyembunyikan kesaksian yang diperintahkan oleh Allah dalam ayat tersebut. Malah golongan yang mati dan tidak pernah membai?ah atau mengundi dan melantik pemimpin adalah mati dalam jahiliah sepertimana yang ditegaskan oleh Rasulullah dalam hadis baginda yang bermaksud: "Siapa yang mati tapi tidak pernah membai?ah pemimpin maka matinya adalah kematian dalam jahiliah."
Selanjutnya mengundi dan melantik orang yang tidak wajar dilantik menurut syara? adalah juga suatu kejahatan menyembunyikan kesaksian yang benar sepertimana yang dituntut oleh ayat ini. Allah berfirman dalam Surah al Baqarah ayat 283 yang bermaksud: "Siapa yang menyembunyikan kesaksian (yang benar) maka dia adalah insan berdosa."
Firman-Nya dalam surah al-Maidah ayat 106 yang bermaksud: "Kami tidak akan menyembunyikan kesaksian (kerana) Allah. (Kalau tidak) pastilah kami akan menjadi golongan yang berdosa."
Oleh kerana itu kita menyeru kepada para pengundi Muslim dan mukmin yang bertakwa; hindarilah perbuatan mengundi memenangkan orang yang zalim. Harta benda duniawi dan kesenangan sementara di dunia ini tidak akan berbaloi atau menebus seksa di akhirat.
Awas jangan menyesal tidak berkesudahan dan tidak berguna di akhirat kerana segumpal wang atau habuan duniawi yang fana. Mari mengundi memenangkan perjuangan Islam dan perjuangan menegakkan keadilan, kebajikan, kerajaan beramanah dalam erti kata yang sebenarnya.

No comments:

Post a Comment