Pages

Friday, February 5, 2010

KAH KAH KAH!!!!!!

Saiful diketawakan dalam mahkamah

Datuk Seri Anwar Ibrahim keluar dari kandang tertuduh.

Bagaimanapun, tindakan Ketua Pembangkang itu keluar dari kandang tersebut adalah dengan kebenaran Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah.

Ini kerana Ahli Parlimen Permatang Pauh itu tidak dapat melihat dengan jelas tayangan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang menunjukkan Mohd. Saiful Bukhari Azlan keluar masuk ke Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara di sini.

Rakaman CCTV itu dipaparkan di dua buah skrin tv bersaiz kira-kira 50 inci yang setiap satunya diletakkan menghadap hakim dan galeri awam.

Tayangan tersebut sepatutnya merangkumi rakaman bekas pembantu peribadinya memasuki premis kondominium tersebut bermula dari pos pengawal hingga dia keluar di tingkat lima yang merupakan laluan ke unit kondominium 11-5-1 yang didakwa merupakan tempat dia diliwat.

Bagaimanapun, ekoran terdapat masalah teknikal, rakaman keluar masuk di pos pengawal tidak dapat ditayangkan dan hanya rakaman bekas pembantu peribadi Ketua Pembangkang itu keluar masuk lif ditunjukkan.

Ketika dibenarkan keluar dari kandang tertuduh, dilihat salah seorang anak perempuan Anwar mangambil pelapik belakang berwarna merah dari kandang tersebut dan meletakkannya di salah sebuah kerusi yang dikhaskan untuk polis mahkamah.

Pelapik tersebut kemudian diserahkan kepada Anwar untuk digunakan apabila dia duduk di sebelah salah seorang peguamnya, Marisa Regina Fernando.

Pelapik tersebut bagaimanapun dilihat tidak digunakan oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu semalam.

Tayangan rakaman tersebut mengambil masa kira-kira 15 minit sebelum keterangan Mohd. Saiful Bukhari diteruskan.

Sementara itu, saksi pendakwa pertama itu telah diketawakan oleh beberapa orang awam dan peguam-peguam bela Anwar apabila memberi keterangan berhubung pemeriksaannya di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Ini kerana, sewaktu diminta mengenal pasti sebatang putik kapas, Mohd. Saiful Bukhari dengan yakin menyatakan bahawa putik kapas tersebut digunakan untuk mengambil sampel daripada tubuhnya.

Bagaimanapun, Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abiden memberitahunya bahawa putik kapas yang ditunjukkan adalah baru dan masih belum digunakan.


Read more: http://loveperak.blogspot.com/2010/02/saiful-diketawakan-dalam-mahkamah.html#ixzz0ejRMfUpB

No comments:

Post a Comment