Pages

Sunday, February 7, 2010

tak guna betoi,,,,

Faktor Politik Punca Pembangkang Tolak Wang Ehsan

KOTA BAHARU, 7 Feb (Bernama) -- Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata faktor politik yang menebal di kalangan pemimpin pembangkang menyebabkan parti itu menolak pemberian wang ehsan kerajaan pusat.

Beliau berkata pembangkang juga lemah dari segi undang-undang menyebabkan pemimpin mereka meminta royalti sedangkan istilah itu tidak wujud dalam industri minyak negara tetapi Bayaran Tunai dan Wang Ehsan.

"Istilah royalti tidak ada dalam minyak, yang ada sebut Bayaran Tunai atau juga boleh diberi dalam bentuk Wang Ehsan," katanya ketika berucap pada penerangan input ceramah isu royalti minyak kepada kakitangan kerajaan di sini pada Ahad.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata sebenarnya Kelantan belum mengeluarkan hasil minyak sebagaimana didakwa pemimpin pembangkang tetapi gas yang dikeluarkan di kawasan tuntutan bertindih dengan Thailand.

"Itupun masih sikit dan pemberian wang ehsan sebanyak RM20 juta yang diumumkan baru-baru ini adalah berpada dengan jumlah pengeluaran gas," katanya.

Untuk itu, beliau meminta pembangkang tidak menipu rakyat dengan isu royalti minyak yang tidak wujud sebaliknya menyatakan perkara sebenar mengikut perjanjian dan undang-undang yang dibuat dengan Petronas.

"Apa yang diperkatakan oleh Anggota Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah pada 28 Jan lepas tidak sama dengan yang diucapkan pada Oktober 2000 mengenai wang ehsan kepada kerajaan Terengganu," katanya.

Mustapa berharap semua pihak faham dengan undang-undang dan tidak mengambil kesempatan menggunakan isu royalti minyak semata-mata menipu rakyat untuk kepentingan politik, bukan perkara sebenar.

No comments:

Post a Comment