Monday, March 1, 2010

Demo PAKR ada 30 Orang...dua orang dalang import


Pagi tadi ada 30 orang peserta demontrasi berhimpun di depan wisma nak serah memorandum bantahan pasal kes PAKR Mergong. Mereka ni nampak macam tak pernah berdemo kecuali 2 orang, sorang tu pernah jadi Setiausaha Akhbar MB zaman Syed Razak, sorang lagi anak kepada bekas Setiausaha Kerajaan. Saya pernah menulis tentang 2 tokoh pemuda UMNO ni sedikit masa dulu, sorang tu mengadu kat pak dia suruh saya berhati-hati. Saya jawab kat messenger pak dia, kalau tak mau berlaga dengan saya, jangan main politik, kalau nak juga, bersedialah untuk bertembung. Kalau tak mau bertembung, masuk PAS. Tak kan dah besaq macam tu pun sembunyi bawah ketiak pak juga?

.
Sobri Sudin yang pernah menulis dalam Utusan sebagai penulis bebas menghentam Kerajaan Negeri tiga minggu sudah pun bersyarah sakan pagi tadi…saya tak sangka dia pun dok rumah murah tu, dan mungkin termasuk dalam kelompok orang tak bayaq sewa, kalu tidak, buat apa dia bising sangat. Depa yang sepatutnya ‘kaya’ ni (kononnya) membela penghuni yang tak bayaq hutang rumah, ada antara mereka yang tak pernah bayaq langsung sejak 1986 sampai sekarang. Keengganan mereka membayaq sewa ni menyebabkan kerajaan menanggung tunggakan RM23 juta, RM6 juta dari Mergong sahaja.

.
Bhgn Perumahan sudah berlembut melanjutkan tempoh bayaran dari 25 tahun kepada 30 tahun. Sepatutnya, berdasarkan perjanjian, selepas10 tahun, kadar bayaran dinaikkan dari RM100 kepada RM120, tapi ia tidak dinaikkan untuk beri mereka peluang membayar ikut jadual. Bagi yang sudah selesai menjelaskan, sudahpun diberikan geran rumah, ada yang buat pinjaman semula ke bank, dan bank luluskan pinjaman RM25 ribu atas rumah itu. Lebih daripada 10% dalam kelompok ini.

.
Bagi yang bayar ikut jadual, baki masing-masing hanya sekitar RM8,000 sahaja lagi, yang tak bayar langsung, maaf cakap la kan…tak kan ada keistimewaan khas berbanding orang lain, tak patut la macam tu. Ada 1,970 penyewa unit-unit PAKR di Mergong, sepatutnya semuanya dilayan sama rata. Renovate rumah sakan-sakan, pegang jawatan besaq dalam parti dan kerja pun bauk-baik, awat tak mau bayaq sewa rumah. Cuba pi sewa rumah sapa-sapa dan cuba tak bayaq 3 bulan, tengok jadi lagu mana? RM100 saja sebulan, bil astro pun lebih mahal dari itu, kan?

.
Memorandum depa berasaskan 5 perkara, antaranya menuduh kerajaan negeri lari dari tanggungjawab mewujudkan mekanisme berkesan untuk mengutip sewa! Lawaknya!! Yang orang lari dari tanggungjawab membayar sewa dan hutang, depa pi bela pulak… yang cari jalan kutip hutang depakata lari dari tanggungjawab! Akibat keengganan membayar sewa itu, kerajaan tak dapat guna sumber itu untuk buat lebih banyak PAKR untuk golongan lain yang memerlukan. Terdapat 23,000 permohonan untuk memiliki rumah kos rendah di Kedah… sapa pulak nak bela saudara-saudara kita ni.

.
Memorandum tu juga sebut kerajaan bertindak zalim terhadap orang tua dan OKU yang kais pagi makan pagi, dengan tindakan menyerahkan kutipan kepada bank. Saya ingin tegaskan, bagi golongan yang berada dalam kelompok ini tidak sampai 10% jumlahnya di skim itu. Bahagian Perumahan SUK telah berusaha mendapatkan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi golongan ini, malah mereka turut dibantu dari segi kewangan. Rumah mereka langsung tiada ubahsuai, tiada Astro, tiada kereta besar…mereka patut dibantu, dan ia memang telah dilakukan.

.
Ada pihak yang menyewakan pulak rumah mereka kepada pelajar Insaniah pada kadar RM300 sebulan, tapi hutang dengan Bhgn Perumahan RM100 sebulan tak pulak dibayar, yang jenis ni nak kata lagu mana? Ada yang tak bayar sewa tu peniaga restoren depan ASK, baru-baru ni ubahsuai kedai dia bukan main hebat, dan dia pun mai demo tadi. Nak kata lagu mana kat orang macam ni?

.
Saya simpulkan bahawa, langkah yang diambil kerajaan itu tepat dan adil, kerana sejak beberapa hari lalu, kaunter bayaran Bhgn Perumahan di Wisma penuh, sibuk dan tak lengang dengan pembayar sewa. Boleh bayaq pulak dah?

.
Kata Pegawai yang bertanggungjawab dalam hal ini, oleh kerana mereka menuduh kerajaan tidak adil, zalim dan lari dari tanggungjawab, maka semua penghuni yang menandatangani memorandum tadi akan dibawa ke mahkamah, tempat mendapatkan keadilan bagi semua orang…tunggulaaaaa!!! Panggil la orang yang bersyarah sakan pagi tadi jadi ‘pembela’ di mahkamah nanti.

p/s: Maaf laaa, bahasa tak berapa haluih…belajaq kat orang koolaaa…

Read more: http://biaqpila.blogspot.com/2010/03/demo-pakr-ada-30-orangdua-orang-dalang.html#ixzz0h15UbhSh

No comments:

Post a Comment