Friday, March 26, 2010

LAWAN TETAP LAWAN,,, herm,,,,,

Parlimen Hulu Selangor - PR boleh menang ka?

Sammy & Palanivel (Sumber:Malaysiakini)
Keputusan PRU12 2008


P94 HULU SELANGOR.
Jumlah Pengundi: 63,593.
Peratusan Kaum: M:53.94% C: 26.67% I: 18.98% L:0.41%.
1. Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad (PKR) (23,177).
2. Datuk G. Palanivel (BN) (22,979).
Majoriti: 198.
Jumlah undi: 47,622.
Peratus mengundi: 74.89%.
Undi rosak: 1,466.

1. N5 - Hulu Bernam.
Jumlah Pengundi: 17,549.
Peratusan Kaum: M:67.7% C: 17.2% I: 14.8% L: 0.3%.
1. Datuk Mohamed Idris Abu Bakar (BN) (7,985).
2. Sukor Ali (Pas) (4,436).
Majoriti: 3,549.
Jumlah undi: 12,739.
Peratus mengundi: 72.59%.
Undi rosak: 318.

2. N7 - Batang Kali.
Jumlah Pengundi: 27,832.
Peratusan Kaum: M: 59.4% C: 20.3% I: 19.9% L: 0.3%.
1. Mohd. Isa Abu Kasim (BN) (11,724).
2. Mohd. Nashruddin Abd. Aziz (PKR) (9,545).
Majoriti: 2,179.
Jumlah undi: 21,673.
Peratus mengundi: 77.87%.
Undi rosak: 404.

3. N6 - Kuala Kubu Bharu.
Jumlah Pengundi: 18,212.
Peratusan Kaum: M: 32.3% C: 45.5% I: 21.5% L: 0.7%.
1. Wong Koon Mun (BN) (6,555).
2. K. A. Ramu (DAP) (6,107).
Majoriti: 448.
Jumlah undi: 13,211.
Peratus mengundi: 72.54%.
Undi rosak: 549

Agak-agak boleh menang ka?

Majoriti cuma 198 undi sahaja atau lebih kurang 0.4 peratus sahaja. Undi rosak pulak lebih tinggi lagi iaitu 1,466 undi atau sekitar 3%

Secara umumnya aku rasa, pilihanraya kecil ni akan berlaku pengurangan undi untuk Pakatan Rakyat atas beberapa sebab:
  1. Ada yang mengundi Pakatan Rakyat masa PRU12 dengan meletakkan harapan yang tinggi kepada Pakatan Rakyat untuk buat perubahan. Mesti ada kalangan depa tu yang akan rasa tak berapa nak puas hati.
  2. Mesti ada yang undi Pakatan Rakyat dulu pasai marah kat Umno atau pemimpin Umno, mungkin kali ni depa dah tak marah dah.
  3. Kesan tidakan pimpinan Hindraf ke atas orang India yang sekitar 19%. Memang ramai yang akan takdak kesan apa-apa, tapi kalau 1% pun yang terkesan memang hampir pasti, caln Pakatan Rakyat akan kalah.
Tapi, apa pun, belum cuba belum tau,

No comments:

Post a Comment