Pages

Wednesday, May 26, 2010

UMNO MCA telah menggunakan wang dalam keadaan meragukan semasa pilihanraya : Mahathtir

PETALING JAYA : Mantan Perdana Menteri dan bekas presiden Barisan Nasional (BN) Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui Umno dan MCA telah menggunakan wang dalam keadaan meragukan semasa pilihanraya, menurut laporan dalam kewangan politik.

"Tidak dapat dinafikan politik membabitkan wang. Tanpa wang, karier politik anda tiadk boleh bergerak," katanya.

Beliau berkata demikian dalam satu temubual tahun lepas bersama Transparensi Antarabangsa-Malaysia (TI-M) yang diterbitkan dalam laporan Politik Kewangan di Malaysia, Ahad lalu.

Disebabkan kebergantungan hubungan antara politik dan wang, Mahathir berkata Umno membangun hasil daripada perolehan wang rakyat.

"Rakyat Malaysia senang dipujuk. Mereka percaya jika dengan sumbangan itu mereka akan dapat hasilnya," kata bekas pemimpin Umno selama 22 tahun itu.

"Jadi bila tibanya pilihanraya, rakyat akan datang dan minta wang pada kita. Kadangkala duit itu diguna tanpa direkodkan, jadi terpulang sama ada kita jujur atau tidak."

Mahathir mendakwa amalan beli undi sentiasa terjadi ketika pilihanraya umum yang diadakan setiap tiga tahun dan mendakwa "boleh dikatakan setiap orang" yang terpilih dalam Majlis Tertinggi Umno itu menggunakan cara sedemikian.

"Jadi anda boleh berkata ahli Majlis Tertinggi itu dilantik hasil daripada undian sogokan," katanya.

Beliau kemudiannya mengaitkan pengalamannya semasa tahun 2006 apabila beliau membida untuk merebut jawatan tertinggi Umno ketika Mesyuarat Agung Tahunan namun dihalang kerana pencabarnya telah membeli undi ahli.

Pada ketika itu beliau kalah untuk merebut tempat sebagai wakil Bahagian Kubang Pasu yang dipimpinnya selama lebih daripada tiga dekad.

"Saya kalah kerana Ibu Pejabat Umno tabur duit kepada ahlinya supaya tidak mengundi saya. Ketua Bahagian dapat RM2,000 dan setiap ahli mendapar RM200.

Nilai saya hanya RM200 – Dr M

"Saya meluat. RM200, adakah saya begitu murah? Berapa banyak benda yang anda mampu beli dengan RM200? Anda jual kuasa untuk menentukan pemimpin dengan hanya RM200?" katanya.

Dalam laporan TI-M itu juga terdapat petikan temubual bersama bekas Menteri Kewangan dan Bendahari Umno Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li) yang mendedahkan bagaimana Umno melakukan suapan melalui pemberian kontrak kerajaan.

Ku Li mendakwa, pengendalian projek selalunya bertukar tangan, keuntungan akan jatuh, dan mendorong kepada hasil kerja yang kurang elok terutamanya membabitkan projek infrastruktur.

"Hospital retak, stadium runtuh, itu semua hasil daripada kroni kontraktor.

"Tak semestinya disebabkan ada unsur rasuah. Boleh jadi disebabkan reka bentuk yang buruk dan sebagainya kerana kontraktor yang dilantik oleh ahli politik berdasarkan jumlah sogokan yang diberi.

"Jika kontraktor tak bagi duit, mereka tidak akan berminat dengan anda. Anda nak tambah duit, anda mesti suap kroni anda secara haram".

Pemimpin MCA Dr Chua Soi Lek (semasa menjadi pemimpin No.2 MCA tahun lepas) mendedahkan ramai calon BN membelanjakan banyak wang semasa pilihanraya umum.

"Calon dihadkan berbelanja sebanyak RM200,000 tapi jumlah rasmi tidak mencatatkan jumlah yang sebenarnya dimana mereka kebiasaannya menghabiskan wang antara RM500,000 sehingga RM1 juta ketika berkempen.

Dalam laporan setebal 234 muka surat itu, TI-M turut mengkritik Umno dan parti komponen Barisan Nasional (BN) yang lain kerana terlibat dalam urusan perniagaan yang mengawal organisasi media.

TI-M turut mengemukakan 19 cadangan untuk membanteras rasuah dan memperbaiki ketelusan politik wang.

No comments:

Post a Comment