Pages

Thursday, July 22, 2010

pasai apa berlainan hah,, he he he,, ish ish ish

Curi Pasir : Kenapa Tindakan Polis berbeza di dua negeri ini?

Kenapa jadi begini?


Kesalahan yang sama tapi tindakan yang diambil oleh pihak Polis di dua negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat ini jelas berbeza. Seolah-olah mereka dikuasai oleh pihak yang berbeza walaupun ketua mereka adalah orang yang sama yang bertanggungjawab melaporkan segalanya kepada Kementerian yang sama dalam Negara yang sama.

Boleh jadi Polis di Pulau Pinang menurut perintah Ketua Polis Negara sendiri dan Polis di Selangor pula menurut perintah dari pihak ketiga seperti yang pernah disuarakan oleh Ketua Polis Negara suatu masa dulu..

Atau adakah undang-undang di dua negeri ini berbeza? Seperti berbezanya kebenaraan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam, ada negeri yang dibenarkan dan ada pula negeri yang diharamkan.

Adakah kegiatan mencuri pasir di Pulau Pinang merupakan satu kesalahan tetapi tidak di Selangor, tapi jika tidak menjadi kesalahan di Selangor kenapa Pemuda UMNO mengadakan demonstrasi mendesak kerajaan Negeri menghentikan kegiatan ini?

Jika di Pulau Pinang Polis bertindak menahan suspek yang disyaki mempunyai hubungan dengan aktiviti pencurian pasir berhampiran Kampung Kenanga di Balik Pulau, suspek telah ditahan pada isnin lalu dan direman bagi membantu siasatan.

Tetapi di Selangor pula Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mempersoalkan kecekapan polis Selangor yang didapati gagal menunjukkan minat dan usaha untuk membanteras aktiviti kecurian pasir walaupun setelah dilaporkan kepada polis secara bertulis dan diberikan bukti yang mencukupi untuk tindakan selanjutnya.

Semakin mengelirukan perlaksanaan undang-undang di Malaysia ini.

Mungkin juga pencuri pasir di Pulau Pinang itu tidak ada tangan-tangan ghaib dibelakangnya yang menghalang perlaksanaan tugas oleh Polis, tetapi di Selangor ada tangan-tangan ghaib yang berkuasa dan menakutkan polis dari bertindak..

Walaubagaimanapun Tahniah kepada Polis Pulau Pinang! Yang telah bertindak proffesional dalam isu ini dan terima kasih diucapkan kepada seluruh warga Polis Pulau Pinang yang telah berusaha menjadikan negeri ini selamat untuk didiami..


Berita dari Pulau Pinang

Cops nab sand thief

GEORGE TOWN: Police have arrested a suspect in connection with alleged illegal sand mining activities near Kampung Kenanga in Balik Pulau here.

The suspect, believed to be an excavator driver, was detained in Balik Pulau on Monday. He has since been remanded pending investigations


On location: Farid showing the plot of land in Balik Pulau
where sand thieves have struck.

Police became involved after Pulau Betong assemblyman Muhammad Farid Saad lodged a report last week. Two excavators were subsequently seized from the site.

Balik Pulau deputy OCPD Supt Lai Fah Hin, who confirmed the arrest, said police believe a syndicate could be behind the sand theft, adding that they were hoping there would be a “break” in the case with the arrest.

In a related development, Penang MCA Youth head Eng Hiap Boon said the state government must investigate all sand mining allegations, including the one in Seberang Prai.full report read HERE


Berita dari Selangor

Cukup Bukti Diberi Tapi Ketua Polis Selangor Berpeluk Tubuh Terhadap Gejala Curi Pasir
Suara Keadilan

SHAH ALAM 22 Julai - Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mempersoalkan kecekapan polis Selangor yang didapati gagal menunjukkan minat dan usaha untuk membanteras aktiviti kecurian pasir walaupun setelah dilaporkan kepada polis secara bertulis dan diberikan bukti yang mencukupi untuk tindakan selanjutnya.

Menurut Abdul Khalid beliau menerima laporan bahawa pihak polis di Pulau Pinang berjaya mengambil tindakan tegas terhadap pihak yang menjalankan aktiviti mencuri pasir di negeri itu, jauh berbea dengan sikap pihak polis di Selangor.

"Walaupun belum dibanteras sepenuhnya tetapi usaha polis Pulau Pinang yang cekap dan berjaya dalam masa yang singkat patut dipuji. Yang saya hairan mengapa polis Selangor belum bertindak langsung walaupun laporan telah diberi?" jelas beliau kepada media selepas Mesyuarat Exco di Bangunan Setiausaha Kerajaan Selangor semalam.

Kata Menteri Besar lagi, satu laporan berkenaan kecurian pasir serta beberapa bukti yang dikumpul oleh kerajaan negeri Pakatan Selangor telah dihantar kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan satu salinan telah dihantar kepada Ketua Polis Selangor pada minggu lalu agar tindakan segera dapat diambil.

Namun sehingga hari ini wakil kerajaan Ummno-BN tersebut hanya meneruskan dengan kritikan kecurian pasir tanpa mahu mengambil apa-apa tindakan, dan polis Selangor pula mengambil sikap mendiamkan diri dan berpeluk tubuh sahaja.

"Inilah contoh bagaimana polis di bawah kerajaan Umno-BN memberikan khidmat mereka, yang sepatutnya memastikan tiada pelanggaran undang-undang berlaku bukan sahaja berkenaan pasir malah apa jua pelanggaran undang-undang," tegas Abdul Khalid yang jelas kecewa dengan kegagalan polis mengambil tindakan tegas.

No comments:

Post a Comment